Angio-Oedeem

HAE, AAE en AE/QE

Deze website behandelt in grote lijnen 3 vormen van Angio-Oedeem:  het Hereditair Angio-Oedeem (HAE), Acquired Angio-Oedeem (AAE) en Angio-Oedeem/Quincke’s Oedeem.

Angio-oedeem

Angio-oedeem is een vochtophoping in de huid of de slijmvliezen. Dit vocht komt uit lekkende bloedvaten. Er lekt altijd wat vocht uit de bloedvaten om de weefsels van voedingsstoffen te voorzien. Bij angio-oedeem lekt er echter meer vocht dan kan worden opgenomen. Hierdoor ontstaat er zwelling. Angio-oedeem ontstaat vaak vrij plotseling en verdwijnt meestal vanzelf weer binnen een dag of twee. Zwellingen kunnen zich op allerlei plekken voordoen, bijvoorbeeld de tong, het gezicht, de darmen. Een zwelling van de darmen kan zeer pijnlijk zijn. De darmen kunnen hierdoor verstopt raken. Een zwelling van de tong of de keel kan een verstikkend gevoel geven.

Er zijn verschillende soorten angio-oedeem
die elk hun eigen symptomen hebben.

Angio-oedeem veroorzaakt door allergie:
Deze vorm van angio-oedeem ontstaat door stoffen die vrijkomen door een allergie of een overgevoeligheidsreactie, dit is vooral histamine. Bij deze vorm van angio-oedeem is meestal sprake van jeuk, galbulten of netelroos.
Als behandeling wordt antihistaminica gebruikt. Daarnaast is het verstandig om de stof waar je allergisch voor bent, te vermijden.

Angio-oedeem veroorzaakt door een infectie of een ontsteking:
Deze vorm ontstaat door stoffen die vrijkomen door een infectie of een ontsteking. Vooral cytokines spelen een grote rol. Als je dit type angio-oedeem hebt voel je je waarschijnlijk niet fit, heb je wellicht koorts en pijn. Qua behandeling zal eerst de ontsteking of infectie gevonden moeten worden om die te kunnen behandelen.

Angio-oedeem veroorzaakt door overactieve plasma-eiwitten (HAE/AAE):
Deze vorm van angio-oedeem ontstaat door het overactieve plasma-eiwit bradykinine. Vaak gaat het hier om een erfelijke variant van angio-oedeem. Jeuk of koorts komen meestal niet voor. Bij deze vorm is het niet zinvol om anti-histaminica te gebruiken.

Angio-oedeem door medicatie:
Angio-oedeem kan een bijwerking zijn van bepaalde medicijnen. Meestal gaat het om een bijwerking van ACE remmers. Dit zijn medicijnen die worden voorgeschreven als bloeddrukverlager. Meestal ontstaat het angio-oedeem in de eerste 3 maanden dat ACE remmers worden gebruikt, maar het kan ook pas na jaren optreden.
Ook NSAID’s (pijnstillers zoals ibuprofen, naproxen en diclofenac) kunnen een zwelling uitlokken. Vaak gaat het dan om een zwelling van de oogleden. Daarnaast kan ook netelroos voorkomen. De reactie kan nog enkele uren na het innemen van deze middelen ontstaan, waardoor soms niet duidelijk is wat de oorzaak van de zwelling is.

Idiopathisch angio oedeem:
Bij een groot deel van de mensen die plotseling angio-oedeem krijgen, is geen duidelijke oorzaak te vinden. Dan spreken we van idiopathisch angio-oedeem.

Zwellingen kunnen zich op allerlei plekken voordoen, bijvoorbeeld de tong, het gezicht, de darmen. Een zwelling van de darmen kan zeer pijnlijk zijn. De darmen kunnen hierdoor verstopt raken. Een zwelling van de tong of de keel kan een verstikkend gevoel geven en zelfs levensbedreigend zijn.

Stroomschema aae

AAE

Acquired angioedema ofwel verworven angio-oedeem is de niet-erfelijke vorm van angio-oedeem. Bij AAE is er sprake van een C1-esteraseremmer deficiëntie.

HAE

Hereditair angio oedeem is de erfelijke vorm van angio-oedeem met als belangrijkste oorzaak een C1-esteraseremmer deficiëntie.

AE/QE

Angio-oedeem of Quinckes Oedeem is een verzameling van vormen van angio-oedeem die veroorzaakt worden door onder andere histamine.

Heb je een vraag? Stel deze gerust via het contactformulier.
OF mail  naar het betreffende bestuurslid.